søndag 31. oktober 2010

innlevering

Har nå skrevet ferdig teksten i innleveringoppgaven. I den forbindelse dukket det opp en situasjon der lærere som meldte seg på en Newtonmodul fikk en oppgave i forarbeidet som krevde at de hadde en rekke kunnskaper bl.annet i IKT. Fant etter en del tenking ut at Newtonromslæreren er faktisk nødt til å sørge for at besøkslæreren har den nødvendige kunnskapen. Sånn tror jeg også det er til vanlig i skolen. Om jeg ikke kjente til bildefortelling og programmene ville jeg neppe tenkt:  når mine elever i forming skal lage ei ansiktsmaske i gips og male den, så kan de samtidig lage ei billedfortelling og dermed gjøre to formingoppgaver samtidig. Jeg tror lærere generelt mangler kunnskap om programvare som kan brukes i forskjellige fag og derfor heller ikke finner de gode løsningene. Terskelen for å skaffe seg kunnskapen blir ofte for høy i en travel hverdag.
Det andre hinderet for å bruke mer IKT er at mange skoler mangler maskiner, eller man må sørge for å bestille lang tid på forhånd. Hvert klasserom bør ha minst 5 maskiner.

2 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig med deg Per Olaf. MANGE lærere har for lite kunnskap om hvilke promgramvarer man kan bruke. Alle lærere skulle hatt et obligatorisk IKT kurs hvor de fikk en innføring i ulike nyttige programmer. Og som du sier så er det mangel på maskiner i mange skoler. Om man hadde hatt 4-5 maskiner i hvert klasserom hadde man kunne fått mer kontinuitet i bruken av IKT.

    SvarSlett
  2. Se på Videregående, der har hver elev sin egen bærbare, ingen grunn til at man ikke skal få til det samme på skolen, kun et spørsmål om politisk vilje. Den største hemskoen er nok uansett lærernes manglende IKT kompetanse. Hvordan skal du nyttiggjøre deg hardwaren, når lærerne ikke forstår hvordan den kan brukes til å bedre læring?

    SvarSlett